lördag 3 december 2016

CHOCOLATE CARAMEL BOUNTY BARS

MYSLÖRDAG ÄR HÄR!

Nä men Hej! Nu blev ni allt lite nervösa och undrade säkert varför skriver hon inte? Denna vecka blev inte allt som jag hade tänkt mig bakmässigt, usch mardröm faktiskt. Jag har faktiskt bakat alla dagar denna vecka, måndag, tisdag och onsdag MEN har totalt misslyckats! Känner mig helt knäckt! T.o.m undrade till slut om jag ens baka längre?! Har ni fått den känlan någon gång? Den är inte kul! Min babe har inte haft det lätt med mig, gråtit och jag är inte den som ger mig heller i första taget! Så jag har inte med flit struntat i bloggen men jag har inte helt enkelt haft nåt som har fastnat på bild!

MEN denna kaka fick jag till! Jag gjorde den först i onsdags men allt gick fel, för liten form som gjorde att lagrerna aldrig stelnade och jag tog den för tidigt så när jag skulle skära upp den kollapsade den! Jag blir upprörd och ledsen fortfarande bara av att skriva det! Nu glömmer vi den och focuserar på denna! Vad sägs om Chocolate Caramel Bounty Bars? 

 Så underbart god den blev, inte bara för att jag lyckades med den andra gången utan det kola lagret går inte för några hackor! Kokosflingorna i botten gjorde att den fick en härlig eftersmak! Ni måste bara testa den! Det enda kritiska momentet är när du ska smälta smöret med kondenserad mjölk för det kan brännas lätt! Ett tips om det inte går så är att du direkt häller den i en sil (för att få bort det brända) och ner i en annan kastrull, det har rädda mig några gånger!



CHOCOLATE CARAMEL BOUNTY BARS Botten
125 g smör
0,6 dl farinsocker
1,2 dl kokosflingor
3 dl havregryn
1,8 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt

Kola
2 burkar kondenserad mjölk
125 g smör
0,8 dl sirap
1 nypa salt
110 g rostade hasselnötter

Topping
165 g mörk choklad
2 msk smör
1 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.Klä en form,20*25 cm i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Smält smöret tillsammans med farinsockret i en kastrull under omrörning. Ta bort från plattan och blanda i de andra ingredienserna. Blanda väl och tryck ut smeten i formen jämnt. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter eller tills den har fått färg.

Torrosta nötterna och lägg dem sedan i en handduk och skrubba bort skalet så mycket det går.

Kola - Blanda alla ingredienserna utan nötterna i en kastrull och vispa på medelvärme tills smöret har smält. Vispa en liten stund till, ca 5 minuter till den tjocknar något. Var försiktig med värmen för det bränns lätt och lämna den aldrig! Fördela nötterna i formen och häll på kola blandningen. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. Får den för bränd yta, täck då formen med bakplåtspapper lite lätt. Ställ i kylskåp till det har kallnat.

Topping - Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och smöret i mikron i intervaller 3*25 sekunder, rör om lite då och då men lämna den aldrig! Fördela sedan chokladbladningen på kola lagret och låt stå i kylen tills den har stelnat. Skär upp med vass kniv.



Lätt en av de godaste Bars jag har gjort! Älskar kokos!


Jag blev lite förvånad faktiskt hur lätt den vara att baka för den ser så mäktig ut!


Gick över med en bit till grannen igår också, kände mig extra snäll! Jag tror att han blev nöjd!



Denna härliga Cookies gjorde jag i onsdag med kakor och ingredienser som jag redan hade hemma! Det är bara att ta två kakor, lite nutella och marshmallows emellan dem! Ringla lite smält choklad över så har du en Chocolate Nutella And Marshmallow Brownie Cookie Sandwish! MUMS!


Tagen i ögonblicket! Haha! Hemsk jag är! Men här fyller min älskling årets julkalender med lite gott!


Min söta lilla tjej Wilda! Men vi kan bli riktigt busig också! Haha!


Jajamän! Plocksallad på friland fortfarande! Helt otroligt! Valuta för pengarna!


Dagens recepttips från bloggen blir dessa Gele Hallon! Så läcker! Perfekta att ta med sig till månadens alla glöggbjudningar! Recept i länken:



Novembers bak sammanfattar vi i ett kollage på instagram! Hoppas nåt föll er i smaken och självklart finns alla recept här på bloggen!


Ha nu en härlig lördag! Själv blir det både utomhussysslor och bak!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar