måndag 28 november 2016

SAFFRANS BISKVI BROWNIE

1:A ADVENT OCH DET FIRAR VI MED  SAFFRANS TEMA!

Godmorgon måndag och hej på dig! Nu måste det ändå vara julfint i nästan alla fönster och jag tycker det är så mysigt! Jag skulle dock sätta upp utebelysningen i lördags MEN pga att jag har mer kaninburar nu där nere som kräver värmelampor räckte inte elsladdarna så jag får köpa några nya idag och göra ett nytt försök! Alltid är det något! Gick det bra för dig?

Jag får ofta frågan om receptet finns på bloggen direkt när jag lägger upp nåt nytt och det är jättekul MEN jag får nog förklara hur jag jobbar. Jag gör nog tvärtom vad andra gör, jag bakar först, fotograferar sen så skriver jag på bloggen om det först dagen efter för jag har inte tid i mitt liv att göra allt på en och samma gång! Så ha lite tålamod, receptet kommer ju tillslut iallafall!

Jag blev så galet förtjust i min provsmakares (Tessan) mini biskvier med saffran (finns i denna månadens BUFFE från Ica) som jag fick smaka på i fredags. De var bara för goda! De ispirerade mig till söndagens adventsfika! Det blev Saffrans Biskvi Brownie! Oj vad goda de blev, jag bara älskar biskvi fyllning!

Om jag säger att den var svår att fota så kanske ni inte tror mig för den blev ju bra på bild....till slut. Jag vet att visa kombinationer i ett bakverk är svåra att få till på bild men igår var jag inte beredd på att denna skulle vara det! Som en käftsmäll! Höll på i över en timme! Jag vet oftast om ett bakverk funkar när jag bakar det men jag är inte lika knivskarp på att fotografera alla gånger. Tur att den blev god!


SAFFRANS BISKVI BROWNIE Brownie
110 g smör
50 g mörk choklad
1,2 dl kakao
 3 dl strösocker
1 nypa salt
1 ägg
1 tsk vaniljpulver
1,5 dl vetemjöl
1 dl choklad knappar

Biskvi
1,2 dl färskpressad apelsinjuice
1 påse saffran, 1,2 g
250 g smör, rumstempererat
1 1/4 dl florsocker

Topping
165 g mörk choklad
25 g smör
1 msk vispgrädde

Gör så här:
Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form 20*25 cm i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Smält smöret tillsammans med chokladen i en kastrull under omrörning. När allt har smält och efter du har blandat dem ordentligt, tillsätter du de övriga ingredienserna. Sist i med chokladknapparna. Tryck ut smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. Låt svalna helt. 

Beskvi - Ställ fram smöret i tid så att det blir rumsvarmt. Blanda juicen tillsammans med saffranet i en skål, låt stå i 30 minuter. Vispa det rumsvarma smöret tillsammans med florsockret, tillsätt saffrans blandningen och vispa allt så det blir lufftigt och en slät kräm. Bred smörblandningen över brownien och ställ den i kylen under tiden du gör toppingen.

Topping - Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret och grädden i intervaller 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna det aldrig. Bred på den på biskvi lagret och ställ den i kylen för att stelna. Plasta gärna in den efter ett tag så slipper du en hinna på chokladen.


Visst är saffranslagret läckert?! Så härligt gul färg!


Perfekt bakverk, lätt att göra och räcker till många!


Saffranstema sa jag att det var i dagens inlägg! Här kommer ett annat roligt bakverk som finns här på bloggen! Saffrans snittar med choklad! Recept i länken nedan:




Eller vad sägs om Julsemifreddo med saffran?! SÅ GOTT!
Receptet nederst i länken nedan:




I lördags fick jag sällskap av fina Bosse i morotslandet! Där fick han gå loss och gräva lite fina killen! Nu är mina morötter slut för i år men jag tycker ändå att det har räckt länge, från maj till nästan december är inte fy skam! MEN helst slut är det inte än, pollytunneln har sina sådder och rödbetorna finns kvar i köksträdgården! LYCKA!


Vi hade plockat undan och rengjort vår pool för vintern men saknaden blev för stor....nu är den uppe igen! Haha! Fick dock inte premiär bada i den igår för värmen hade inte kommit upp riktigt MEN ikväll smäller det! LÄNGTAR!


Många gaffel hugg blev det....! Haha! Gårdagens ögonblickskort!



Ha nu en fin måndag! Håll ut, snart är det helg igen! Tagga mig gärna @arstidsboden_ så jag inte missar era fina bakverk!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar