måndag 11 maj 2015

5 LAYER TOASTED MARSHMALLOW CARAMEL CHOCOLATE CAKE

CHOKLADBOLLENS DAG!
God morgon! Vilken helg jag har haft! Jag ville bara inte att den skulle ta slut! Nu har jag även fått ner nästan alla mina fröer i kökslandet så det känns bra, det sista ska ner ikväll! Jag ogillar att inte få allt gjort som jag har tänkt mig och samla på en massa måsten! För då blir roliga saker bara jobbiga att göra! Eller hur?

Jag hade planerat att baka denna 5 Layer Toasted Marshmallow Chocolate Caramel Cake på min födelsedag i lördags men trädgårdsarbetet drog ut på tiden och så var jag bortbjuden på eftermiddagen! SKANDAL! Inget bak på min dag! Det blev igår istället! My god vad god den blev och att den ser sjukt maffig ut med alla lagren och färgerna gör inte ont heller! Chokladbottnarna blev så saftiga och smakrika, de påminde faktiskt om brownie! Haha!

TIPS!
  • Smeten är väldigt rinnig - och det ska den vara! Så se till att ha täta formar så att smeten inte rinner ut! Jag ställde mina formar på en plåt också för säkerhetens skull!
  • Du kan göra tårtbottnarna dagen innan. Frys då in de hela direkt efter de har svalnat. Om du gör det så dela på tårtbottnarna medans de är frysta!
  • Låt tårtan stå i ca 30 minuter i kylskåpet innan du skär upp den, så att den får sätta sig lite!


5 LAYER TOASTED MARSHMALLOW CARAMEL CHOCOLATE CAKE
Kaka
3 dl vetemjöl
3,6 dl strösocker
1,25 dl kakao
1/2 tsk bikarbonat
0,75 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 små ägg (rumsvarma)
1,8 dl mjölk, rumsvarmt
1,8 dl starkt svart kaffe, varmt
0,9 dl olivolja alt. rapsolja
2 tsk vaniljpulver

Fyllning 1
8 stora marshmallow
1,2 dl florsocker
110 g smör, rumsvarmt
1 krm vaniljpulver
120 g marshmallow fluff (jag använde färdigköpt)
0,25 dl Dulce de leche (alt. vanlig kolasås)

Fyllning 2 + frosting
220 g smör, rumsvarmt
4,8 dl florsocker
0,9 dl Ögonblink, chokladpulver
1/2 msk vaniljpulver
1 nypa salt
120 g mörk choklad, smält och svalnat
0,6 dl vispgrädde

Garnering
Chokladströssel

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla 3 stycken springformar, 15 cm i diameter. Blanda vetemjöl, strösocker, kakao, bikarbonat, bakpulver och salt i en skål. Ställ åt sidan. Vispa ägg, mjölk, kaffe, olja och vaniljpulver i en annan skål med elvisp. Blanda i mjölblandningen och vispa allt i ca 3 minuter. Smeten kommer att vara lös! Fördela smeten i de tre skålarna, ca 680 g per form.

Grädda mitt i ugnen i 20 minuter, kolla hur de ser ut, vrid formarna och grädda i ytterligare 10 minuter. Låt kakan svalna i formarna i ca 20 minuter innan du stjälper upp dem på ett galler för att svalna helt. 

Hacka och smält chokladen till fyllning 2 ca 30 minuter innan du ska börja med fyllningarna, då hinner den svalna!

Fyllning 1 - Sätt ugnen på 175 grader (gärna grill). Lägg marshmallowsen på en plåt med bakplåtspapper och rosta dem lite lätt i ugnen, de ska få lite brun färg ca 5 minuter! Ha dem inte för länge i ugnen för då kan de explodera! Vispa smör och florsocker i en bunke med elvisp i ca 1 minut, tillsätt vaniljpulvret och vispa i ytterligare 2 minuter. Tillsätt till sist mashmallowsen och fluffet och blanda allt ordentligt!

Fyllning 2 + frosting - Vispa smör och florsocker fluffigt, ca 1 minut.


 Tillsätt Ögonblink, vaniljpulver och salt. Vispa tills allt har blandats helt. Det ska inte vara några smörklumpar kvar! Tillsätt den svalna chokladen, vispa i 2 minuter. Tillsätt grädden och vispa i 1 minut. 

Montering av tårtan - Om kakorna har gräddas för mycket och svällt för mycket i mitten skär i såfall bort det så att bottnarna blir jämna!  Dela alla tre kakor på mitten så att du får 6 tårtbottna (jag använde mig av bara 5 tårtbottnar för jag ville maxa fyllningen mellan tårtbottnarna och då räckte inte frostingen till) Lägg en tårtbotten på ett stort fat eller tårtfat med botten neråt, ta ca 1 dl fyllning av fyllning 2 och fördela jämnt. Lägg på ett nytt tårtbotten och tryck till den lite lätt. Fördela hälften av fyllning 1, fördela jämnt. Spritsa ut ca hälften av Dulce de lechen. Tryck på ett nytt tårtlager, fördela fyllning 2 på ett nytt botten och fördela det sista av fyllning 1 och spritsa ut Dulche de leche. Lägg på det sista tårtbotten och för dela frostingen på kakan. Börja med sidorna och sist toppen. Jag gjorde ett cirkelmönster på hela tårtan men det är ju valfritt! Fördela chokladströssel ovanpå. 

Låt gärna tårtan stå i kylskåpet i 30 minuter innan du skär upp den! Då går det lättare att skära. 



En helt vanlig chokladtårta...eller? Vad döljer sig där under...


...En massa goa lager! MUMS!


Detta Valnöts- och Russinbröd fick jag njuta av till frukosten igår! Jag bara älskar nybakat bröd på helgerna! Detta är kalljäst också så det är hur smidigt som helst att göra!


Valnöts- och Russinbröd
50 g rågsurdeg, ca 1/2 dl
500 g kallt vatten, 5 dl
10 g jäst
360 g vetemjöl special, 6 dl
20 g salt, 1 msk
150 g valnötter, ca 3 dl
100 g russin, ca 1 1/2 dl

Gör så här:
Kväll, dag 1 - Blanda alla ingredienser i en bunke eller maskin. Täck bunken med plast och låt den jäsa i 1 1/2 timme i rumstemperatur. Stjälp upp degen på ett mjölat bord och dela den först på mitten och sedan i 10 bitar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, strö över lite mjöl. Täck med handduk och låt stå i kylen till nästa dag.

Dag 2 - Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut plåtarna och låt dem stå i rumstemperatur tills ugnen blir varm. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter. Låt svalna på galler.

Jag blir blir både glad och stolt när jag ser bakverk som kommer härifrån bloggen! Den känslan är obeskrivlig! Mitt syfte med bloggen är inte bara för att jag ska kunna skriva av mig och lägga ut en massa goda recept utan även visa att vi alla är duktiga hemmabagare! ALLA KAN BAKA! Se bara på dessa underbara bakverk:






Min son har det bra han, han får nybakat nästan varje dag! Haha!


Jag måste bara visa söta Wildas favorit gömma! Hon syns inte där i, helt osynlig! Haha!


Efter en fullspäckad dag med alltifrån bakning, löpning, matlagning och trädgårdsarbete så förtjänar jag ett glas rosé med min älskling i kvällssolen! LYCKLIG! NÖJD FRU!


Inte så pjåkig utsikt va?! Jag tröttnar aldrig på den! MIN LILLA PLÄTT PÅ JORDEN!


I helgen såg jag Hela Australien Bakar! Så roligt att se bakning från andra länder och att bakningen sprider sig! Jag har redan nu mina favoriter! Har du sett det?! Ha en fin måndag!

...psst! Idag är det chokladbollens dag! Visste du det?


/Helena

5 kommentarer:

  1. Hjälp! Jag ska bara denna tårta till min sambo på fredag men jag fattar inte vad som menas med 0,9 dl, 1,2 dl m.m. Förstår att det är cl men hur ska jag mäta det på enklaste sättet? Har ju bara decilitermått! Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra att höfta sig fram annars får du använda dig av dl mått och tesked ( 0.05 dl) alt. Matsked ( 0.15dl). Lycka till!

      Radera
  2. Tusen tack för svar! :D

    SvaraRadera
  3. Äger bara en springform med 15 cm i diameter så måste grädda bottnarna en och en. Påverkar detta tiden den ska vara inne i ugnen något? :)

    SvaraRadera