onsdag 8 april 2015

CHOCOLATE BROWNIE MARSMALLOW COOKIE DOUGH SANDWICH

TVÅ BAKELSER FRÅN ETT RECEPT!
Godmorgon alla fina! Onsdag redan och mitt i veckan! Är det bara jag eller blandar man ihop dagarna när man har haft långledigt? Snurrigt är vad det är!

Jag tyckte känna lite vårvärme igår kväll och dagen ska tydligen bli jättefin! Synd att man jobbar då! Min son må vara ledig från skolan denna vecka men han är så pass gammal att han klarar sig själv, så länge kylskåpet är fullt med mat så är han nöjd!

I gårdagens inlägg så skrev jag ju att jag var så nöjd med att "bara" baka en sak varje dag, och så går jag och gör två samma kväll! Haha! Låt mig förklara:

Jag fick så mycket över av Cookie Doughen att jag kände att varför inte göra praliner medan jag håller på?! Det är inget som tar större tid för mig och jag tycker det är bara så kul! Jag kan nästan göra det i sömnen, övning ger färdighet!

Jag har länge haft Chocolate Cookie  Sandwich i bakhuvudet men jag har inte hittat ett recept som faller mig i smaken! Så nu när jag är så varm i kläderna och frifräser så tänkte jag:

Varför inte göra min egen?

Superdupernöjd blev jag och ack så god den blev! Man ville bara inte att den skulle ta slut! Det blev en:
 Chocolate Brownie Marshmallow Cookie Dough Sandwish!

Kakreceptet som jag använde är en smet som påminner om kladdkaka/brownie och sedan har du ett lent Cookie Dough lager med hela chokladdroppar i sig! På det är det ett moln av marshmallowsfluff och avslutas med ett härligt krämigt Dulce de leche! Sandwich var det ju så efter du har fyllt kakan med allt gott trycker du till det hela med en kaka ovanpå! Gah, jag blir sugen på en till kaka bara av att skriva detta!

Gör en dubbelt sats för det lär gå åt!

TIPS!
  • Använd inte för mycket fyllning för det rinner ut för mycket annars!
  • Jag använder mig av den färdigkokta Dulce de lechen som finns i affären! Då slipper du koka den i vatten i 3 timmar och kan använda den direkt istället! Vispa bara till den lite innan!
  • Vill du inte ha alla kakor på en gång så fyll inte alla kakor med fyllning utan gör några senare!
  • Kakorna utan fyllning förvaras i rumstemperatur i ett försluten burk med lock!

CHOCOLATE BROWNIE MARSHMALLOW COOKIE DOUGH SANDWICH, ca 18 st
225 g mörk choklad, hackad
2 msk smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver


Cookie Dough 
80 g smör, rumsvarmt
0,8 dl farinsocker
1 msk grädde
1 tsk vaniljsocker
1,2 dl mjöl
1 krm salt
0,8 dl chokladknappar

Topping
1-2 dl Marshmallows fluff 
0,4- 1 dl Dulce de leche alt. Kolasås


Gör så här:
Cookie - Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. 

Hacka chokladen. Smält smöret tillsammans med chokladen i mikron. Värm i 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen och smöret har smält.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Ställ åt sidan.
Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. 
Lägg den smälta chokladblandningen i äggsmeten och rör om. 
Tillsätt de torra ingredienserna och blanda försiktigt. 
Känns smeten lös så ställ den i kylen under en liten stund ca 30 minuter.
Skopa upp degen jämnt på plåtarna och forma dem till runda bollar. 

Grädda dem mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. De ska få en hård yta men bli kladdig på insidan! Så övergrädda dem inte! Låt svalna på galler.


Cookie Dough - Blanda det rumsvarma smöret tillsammans med farinsocker, grädde och vaniljpulver ordentligt, det ska bli ljust och fluffigt! Vispa i mjölet och saltet och till sist chokladknapparna. 



Ihopmontering - Lägg en klick, ca 1 msk Cookie Dough på en kakans botten, klicka på Marshmallows och Dulce de luche eller kolasås. Sätt på den andra kakan som ett lock och tryck till lite lätt.



Den ser lika god ut som den är!!!


Här kommer mina bebisar....Chocolate Cookie Dough Balls! Lika goda som kakorna blev de! Är det nåt som jag kan ha i överflöd hemma så är det praliner! De har lång hållbarhet och stillar sockersuget fort när det kryper på! Haha! Jag har en stor burk i mitt kylskåp med en massa gott och blandat som bara är min!

Alla förtjänar en pralin lite då och då!


CHOCOLATE COOKIE DOUGH BALLS
Cookie Dough 
80 g smör, rumsvarmt
0,8 dl farinsocker
1 msk grädde
1 tsk vaniljsocker
1,2 dl mjöl
1 krm salt
0,8 dl chokladknappar

Garnering
200 g mörk choklad, hackad

Gör så här:
Cookie Dough - Blanda det rumsvarma smöret tillsammans med farinsocker, grädde och vaniljpulver ordentligt, det ska bli ljust och fluffigt! Vispa i mjölet och saltet och till sist chokladknapparna. 

Forma degen till små runda bollar och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Ställ i frysen och låt dem stå där i minst 30 minuter.

Hacka chokladen och värm den i intervaller i mikron: 4*25 sekunder och rör om lite då och då men lämna den inte!

Doppa bollarna i chokladen och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer den på en bricka med bakplåtspapper. Låt stelna i kylen ca 15 minuter. Lägg chokladen som är kvar i en spritspåse och spritsa på ett mönster på pralinerna. Låt stela i kylskåp. Förvara i kylen i en bruk med lock på.




Jag tycker det är fascinerande med praliner, man vet aldrig riktigt vad som döljer sig på insidan!


Nu fylls snart mina fönsterbrädor med blommande pelargoner! Jag har pelargoner överallt och bara pelargoner för det är de enda blommor som mina katter inte äter på! Se sån härlig röd färg denna pelargon får! Klar röd!


Ett litet ögonblick i mitt kök igår....


Jag tycker det är dags att presentera vår nya familjemedlem! Lilla Lok! Ett sött litet marsvin på endast 8 veckor men med bestämda åsikter och otroligt charmig! Hej säger vi! SÖTCHOCK!


Hoppas jag har inspirerat er att baka nåt gott! Ha en fin onsdag!

/Helena








9 kommentarer:

  1. Låter och ser otroligt gott ut:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, den var supergod!

      Radera
  2. Hur gör man marsmallows-fluff?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper färdig i butiken för dem håller längre i kylen men man kan göra eget, har tyvärr inget recept men det är bara att googla!

      Radera
  3. 18 st? Är dom så små?

    SvaraRadera
  4. Det är 18 st kakor som sedan sätts ihop till 9 sandwich cookies!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades få 14 sandwiches på denna satsen och de blev ändå rätt stora. Dock använde jag vetemjöl special för det var det enda jag hade hemma ^^

      Radera
  5. OJ, hjälp vilken läcker blogg du har !
    Är man chokladälskare, så dreglar man ju bara man sätter sig vid datorn och har bestämt sig för att kika in hos dig.......
    Tack, JÄTTETACK för allt mumsigt som du lägger in här......
    Ska snart prova dina "sandwichs" och förmodligen njuta av resultatet!
    Kommer troget att följa din blogg !
    Tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul och tack snälla för alla dina fina ord!

      Radera