fredag 9 januari 2015

CARAMEL CRUNCH BROWNIES

FREDAGSMYS!!!!
Hoppas fredagskänslan har hälsat på hos er också för den har redan kommit till mig! Haha!

Det börjar bli rätt så mycket bakverk här på bloggen nu, vilket är jättekul! Men tyvärr så blir det att man glömmer bort några godbitar, även jag gör det! Så igår kände jag för att fira årsdagen  med bloggen på mitt instagram @arstidsboden med en top 20 lista på de bästa bakverken genom året! Riktigt roligt var det faktiskt att få återse alla godbitar! 

Det kan hända att det kommer fler sådana här topplister med olika temarätter på mitt instagram och recept hittar ni här på bloggen! Allt för att pigga upp minnet och för att inspirera er til att baka just dessa bakverk och maträtter!

Jag fick även en idé om att jag ska börja skriva upp var i bloggarkivet som respektive bakverk finns på varje instagram bild, allt för att underlätta för er! BAKGJÄDJE!

Igår så tror jag att jag gjorde den ultimata Brownien i lyxförpackning! Det blev en Caramel Crunch Brownie! Med fyra lager! Ja, ni läste rätt!

Först är det ett brownie lager med smält choklad i sig, sen kommer ett  mjuktkarameltäcke med Rice krispes, på den är ett fluffigt lager av marshmallows, kondenserad mjölk och jordnötssmör! Garnering blev sedan ett lager med mörkchoklad ganache!!!

Tycker ni att måttangivelserna i receptet är lite udda så är det för att jag har översatt ett amerikanskt recept! Som tur är så har jag ju testkört detta recpet och det fungerade ju bra!

TIPS!
  • Följ instruktionerna i receptet ordentligt annars finns det risk att de olika lagrerna inte stelnar!
  • Du kan variera den mjuka kolan med valfri smak, jag hade bla AKO mint i min!

 Varför inte göra denna härliga brownie till lördagens fika? 





CARAMEL CRUNCH BROWNIES
Botten
50 g mörk choklad, hackad
55 g smör
0.9 dl vetemjöl
1 krm bakpulver
1 krm salt
1,2 dl strösocker
0,5 tsk vaniljpulver

Caramel
300 g mjuka kolor (tex werthers mjuka)
1 msk kondenserad mjök (ej kokad)
0,5 msk vatten
1,8 dl Rice krispies

Nougat
1,5 dl strösocker
0,75 dl kondenserad mjölk (ej kokad)
40 g smör
105 g marshmallow fluff
2 msk jordnötssmör

Chokladöverdrag
165 g mörk choklad
25 g smör
1 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form med höga kanter med bakplåtspapper, ca 20*20 cm.

Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret i mikron i några sekunder, rör om lite då och då. Värm tills chokladen har smält. Ställ åt sidan.

Mät under tiden upp mjölet, saltet och bakpulvret i en annan skål, rör om. Häll i sockret i chokladblandningen och vispa ordentligt med en elvisp. Tillsätt vaniljsockret och mjölblandningen. Rör bara om tills de går ihop. 

Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.

Låt svalna ordentligt innan du häller i caramelfyllningen!

Caramel - Lägg kolorna, den kondenserade mjölken och vatten i en skål. 

Värm i intervaller, 4*30 sek åt gången och rör om lite då och då. Upprepa tills kolan har smält. Rör sedan den tills den är slät.

 Häll i Rice Krispies. rör om igen.

Häll den över den avsvalnade brownien i formen.

 Placera formen i frysen medan du gör andra lagret.

Nougat - Lägg socker, kondenserad mjölk och smör i en kastrull. 
Koka på medelvärme, rör om ofta.
Sänk värmen till medium. Sjud i 5 minuter. Ta bort från värmen, rör ner marshmallow och jordnötssmör. 
Häll den på caramellagret och fördela den jämnt. 
Ställ den tillbaka i frysen i ca 30 min medan du gör nästa lager.

Chokladlagret - Lägg choklad, grädde och smör i en kastrull. 
Värm på svag värme, rör om ofta och värm tills chokladen har smält. 

Vispa smeten slät. Häll den över nougaten och jämna till lagret jämnt i formen.

 Låt stå och stelna i kylen i ca 2 timmar.





Skär gärna upp den med en lätt oljad vass kniv.





Är du sugen på att ha ett nybakat bröd till morgondagens frukost men som inte kräver så mycket arbete? Då är detta kalljästa surdegsbrödet som du ska baka! Detta bröd kan man både göra som baguetter, frallor eller som en limpa! DAGEN KAN INTE BLI ANNAT ÄN BRA MED NYBAKAT BRÖD TILL FRUKOSTEN!

Har du ingen surdeg?
Köp då den färdiga surdegen på burk som finns bland matmargarinerna i din livsmedelsaffär!


KALLJÄSTA SURDEGSBAGUETTER
400 g vetesurdeg
420 g vatten
50 g olivolja
650 g vetemjöl special
150 g fint rågmjöl
2 g jäst
20 g havsalt

Gör så här;
Dag 1 - 



Lägg alla ingredienser i en maskin och arbeta på medelhastighet i 10 minuter.



 Tillsätt saltet och kör maskinen i ytterligare 5 minuter. Lägg degen i en inoljad bunke och täck den med plastfolie. Ställ den i kylen över natten. 



Dag 2 - Ta fram degen ur kylen. 



Forma den till avlånga baguetter eller önskad form och lägg den på en baguetteplåt eller en plåt med bakplåtspapper.



 Har du ingen baguetteplåt så lägg då gärna en vriden handduk under bakplåtspappret innan så att inte baguetterna jäser ut. Kom dock då ihåg att ta bort handdukarna innan gräddning! 

Låt baguetterna jäsa i 1 timme under handduk. 

Sätt ugnen på 250 grader. Spraya bröden innan du stänger luckan. Grädda i 5 minuter och sänk sedan temperaturen till 200 grader. Grädda i ytterligare 45-50 minuter, eller till innetemperaturen är 98 grader. 


Låt svalna på galler! 



Så klart jag inte kunde låta bli att ta med mig denna härliga brownie till fredagsfikat på jobbet! ALLA FÖRTJÄNAR LITE GOTT PÅ EN FREDAG!


Träffade goa Erik (arbetskollega) på gymmet innan jobbet imorse och självklart skulle han också få en bit! Kände mig lite som Jultomten när jag lämnade ett litet paket vid bildörren! Haha!


Beach 2015? Haha, nä kanske inte! Men det är skönt att få röra på den gamla kroppen! haha!


Jag kände för att lyxa till det med lite bubbel så där på en torsdagskväll när jag ändå firar bloggens födelsedag! Såklart det blir DAGENS ÖGONBLICK!


Ha nu en underbar fredag så syns vi imorgon igen med nya smarriga recept!

/Helena






6 kommentarer:

  1. Hej! Ska göra caramel crunch brownies. Ska det vara sötad kondenserad mjölk eller den osötade?
    Mvh Angela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag använder sötad. Lycka till!

      Radera
  2. Hej!
    Jag är allergisk mot nötter och jordnötter. Går det skippa eller byta ut jordnötssmöret i caramel crunch brownies?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd! Har tyvärr inget bra ersättnins alternativ som jag har provat iallafall.

      Radera
    2. Ok, synd! Den ser så smaskig ut!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera