torsdag 4 december 2014

BUCKEYE BROWNIE COOKIES

RECEPT UTAN GRÄNSER!
Godmorgon alla fina! Nu börjar helgen knacka på dörren och jag tror alla börjar filura på vad som ska göras och ätas för gott! Själv ska jag veckohandla idag och jag har ganska bra koll på vad som ska göras men jag kan ju ändra mig! Haha!

Igår blev jag riktigt inspirerad av en arbetskamrat som vågade ta steget att söka till polishögskolan och fick sitt besked häromdagen att han kom in till exakt den skolan han hade hoppats på!
GRYMT JOBBAT!

Med det sagt så fick jag själv modet att göra nåt utan för ramarna! Men vad det är kan jag ej avslöja....för att vara en person som gillar struktur och planering så känner jag mig väldigt vågad!

Jag har nämnt tidigare att jag är en receptnörd och ibland känns det som att inte Sverige räcker till! Så då får man bege sig ut i vida världen och receptsöka på internet! Så roligt, testa själv! Ibland hittar man riktigt galna recept men ibland riktiga guldkron! Som detta recept på ett par Buckeye Brownie Cookies!

Buckeye Brownie Cookies - Har fått sitt namn för att kakan ser ut som en viss typ av kastanj!

Kakan är både rolig och samarbetsvillig! Smidig deg och fyllning! Smaken på kakan påminner om en kombination av kladdkaka och brownie! Helheten med kakan, fyllningen och chokladen är lite likt en Snickers! Haha! Oväntat att jag gillade dem!

TIPS!
  • Blir kaksmeten för rinnig kan du ställa den i kylen under tiden du gör jordnötsbollarna!
  • Ställ jordnötsbollarna på en bricka med bakplåtspapper, annars så kan det finnas risk att de fastnar!
  • Dessa Cookies är nästan godare om de är lite undergräddade! Så ha dem inte inne för länge i ugnen! De kommer att kännas ogräddade direkt efter ugnen men de stelnar till väldigt fort!
  • Tryck till jordnötsbollen på kakorna direkt efter de har gräddats, annars så spricker kakorna om de svalnar för mycket!
  • Låt den smälta chokladen svalna lite efter du har smält den, den ska få en lite tjockare konsistens! Annars rinner den ut för mycket på kakan!
  • Kakorna ska stå och stelna ett tag i rumstemperatur, chokladen ska få en liten "hinna" och övergå från glansigt utseende till matt. Vill du att det ska gå fortare så ställ dem en kort stund i kylen!


BUCKEYE BROWNIE COOKIES, ca 24 st
225 g mörk choklad, hackad
2 msk smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver

Fyllning
2,5 dl jordnötssmör
2.5 dl florsocker

Garnering
125 g mjölkchoklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. 
Hacka chokladen. Smält smöret tillsammans med chokladen i mikron. Värm i 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen och smöret har smält.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Ställ åt sidan.

Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. 
Lägg smält chokladblandningen i äggsmeten och rör om. 

Tillsätt de torra ingredienserna och blanda försiktigt. 
Känns smeten lös så ställ den i kylen under tiden du gör jordnötsbollarna.

Blanda florsocker och jordnötssmör i en annan bunke, gärna med en elvisp tills det blir en jämn smet. 
Rulla degen sedan till runda bollar, 24 stycken och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper.
Skopa upp degen jämnt på plåtarna och forma dem till runda bollar. 
Grädda dem mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. De ska få en hård yta men bli kladdig på insidan! Så övergrädda dem inte!



När kakorna är gräddade, pressa jordnötsbollarna lätt på mitten av varje kaka. 



Låt kakorna svalna på plåten i 5 minuter innan du flyttar över dem på ett galler för att svalna helt.



Smält mjölkchokladen och häll över jordnötssmör.



Kakan blev så bra på bild, så som inspiration bjuder jag på ett litet bildspel!







Mina höns behöver så mycket vitaminer och mineraler som möjligt den här tiden på året, för att kunn ge fina ägg och och må bra! Rucola är ett bra alternativ när man inte kan ge dem färskt gräs!


Som min husgud Peter Lemarc skrev:
 "Ditt liv är ditt eget, du äger din tanke och tid. Låt ingen ta det ifrån dig, för älskling du är en speciell individ!"

Bara några kloka ord på vägen! Ha en underbar dag!

/Helena









8 kommentarer:

  1. My gooooood !
    Vilka kakor ! Yammie !

    SvaraRadera
  2. wow vilka kakor, gjorde dom idag och dom smakade ljuvligt! Länkade till din blogg i ett inlägg om just dessa kakor.
    Tack för receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Kul att du gillade dem och att du vill sprida receptet vidare!

      Radera
  3. Mmmm! Dessa måste testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Du kommer inte bli missnöjd för dem är så goda!

      Radera
  4. Tack för detta recept, beskrivningen och alla bilder! Detta recept kommer man allt att göra :) Vad är de för jordnötssmör du använder förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dem snälla orden! Jag använde vanligt slät jordnötssmör, märket har ingen större betydelse i det här receptet. Lycka till!

      Radera