torsdag 9 oktober 2014

SNÖCHOKLADKAKOR

KUVERTBRÖD AV DINKEL!

Det blev en sen kväll igår för det var ju premiär på mitt favoritprogram Grey`s Anatomy! Det är en av de få serier jag följer eftersom jag har följt det från början! Då får man offra lite skönhetssömn!

Jag blir lika glad varje gång det regnar ute och jag vet att mina  kaniner har det både varmt och torrt i förrådet! LYCKA! Vi byggde deras bur där inne så att de har det bra under vintern, på sommaren är det mycket tacksammare att ha en utegård!




Här kommer ännu ett till roligt kakrecept! Dessa är både roliga att göra och smakar gott! Jag tyckte att de såg så fin ut på bilden när jag letade recept att jag inte kunde låta bli att göra dem, trots att det är julkakor! Ha tålamod med dem under gräddningen, de kommer att krackelera till slut, bara du inte tar ut dem för tidigt!





SNÖCHOKLADKAKOR, ca 20 st

125 g smör, rumsvarmt
1 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Snötäcke; 1/2 dl strösocker
1/2 dl florsocker

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker riktigt luftigt med elvisp. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och blanda ner i smöret. Vispa först ihop degen med elvispen på låg hastighet, ta sedan upp den på ett mjölat bakbord och knåda ihop till en fast och smidig deg.



Forma degen till två rullar och skär den i ca 20 bitar. 



Rulla till bollar.



 Lägg dem kallt (i kylskåp) för att vila i ca 20 minuter.

Snötäcke; Lägg strösocker i en djup tallrik och florsocker i en annan. 



Rulla bollarna, först i strösocker och sedan i florsocker. 



Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen tills kakorna börjar krackelera vackert, ca 12-15 minuter. Låt svalna på plåten.





Jag är lite av en "prylnörd" när det gäller bakning, så gäller det även med mjölsorter. Jag älskar att laborera med olika mjölsorter i recepten för att sen få se hur slutresultatet blir, blir det en hit eller blir det pannkaka av allt?!

Igår bakade jag mina kuvertbröd med siktat dinkel.

Dinkel är ett ganska grovt sädeslag med en högre proteinhalt som passar bra till bröd men mindre bra till sötebröd. Den finns i två grundvarianter siktat eller fullkorn.


Bli inte avskräckt på den långa jästiden på detta Kuvertbröd, för utbakningen går väldigt fort! Försök att inte få tjockleken mindre än 2 cm för annars får du inte höjden på dem under gräddningen! Jag sprayade vatten på dem när de skulle jäsa för att få en extra krispig yta!


KUVERTBRÖD MED DINKEL, 12-15 st

25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl mjölk
1 msk salt
2 msk honung
ca 3 dl dinkel fullkorn
10-12 dl siktat dinkelmjöl

Gör så här;
Rör jästen i det ljumma vattnet och mjölken. Tillsätt salt och honung. Blanda i mjölet, lite i taget till den släpper kanterna. Arbeta i maskin i 5 minuter eller för hand i 10 minuter. Låt degen jäsa under bakduk i rumstemperatur i ca 1 1/2 timme. 

Sätt ugnen på 250 grader.

Häll ut den relativt lösa degen på ett riktigt mjölat bakbord. 

Platta försiktigt ut degen med mjölad hand till ca 2 cm i höjd. 



Var försiktig så att inte jäsbubblorna försvinner.

Skär ut 12-15 bröd och lyft försiktigt över dem på en plåt med bakplåtspapper. 


Bröden ska gräddas direkt mitt i ugnen ca 12-15 minuter, till de får en fin färg. Låt bröden svalna på galler utan bakduk.

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar