tisdag 7 oktober 2014

SNICKERSKOLABARS!

VEGETARISK PIZZA!

I dag är det ingen vanlig dag för idag fyller bloggen 100 inlägg! Tiden går fort när man har det roligt!


Jag gjorde flera vegetariska recept i helgen och då blev det över en massa grönt. För att inte behöva slänga något så fick jag ändra matmenyn för veckan lite och då fick det bli en "pyttipanna" pizza, där man slänger på allt som man har över.



MIN "SLÄNG IHOP VAD DU HAR" PIZZA! 4 halvstora pizzor

Deg; 15 g jäst
3 dl vatten, ljummet, 37 grader
2 tsk honung
1 tsk salt
2 msk olivolja
 1 dl durumvetemjöl
5-6 dl vetemjöl special

Topping; 2 dl cremé fraiche
150 g riven ost
1 äggula
1 zucchini
2 msk olivolja
2 msk pinjenötter
2 msk pumpakärnor
1 dl svarta oliver
2 salladslök
1,5 st rostad paprika på burk alt. 1 färsk paprika



Gör så här;
Deg;
Lös upp jästen med vattnet i en bunke. Rör ut honung, salt och olja i vätskan. Tillsätt durumvete och nästan all vetemjöl. Arbeta ihop blandningen i ca 10 minuter till en smidig och elastisk deg, gärna i en maskin. 

Låt degen jäsa under bakduk i ca 60 minuter.



 Sätt ugnen på 225 grader. Jag har en baksten liggande i min ugn men har du inte en sådan så kan du ställa in en plåt samtidigt som du sätter på ugnen! 

Förbered allt ca 15 minuter kvar på jästiden, så att du bara kan köra sedan när degen är klar! Torrosta pinjenötter och pumpakärnor i en torr panna med salt. Hyvla zucchinin med osthyvel tunt. Hacka oliver, salladslök, strimla paprikan.  

Topping; 
Rör ihop cremé fraichen, 100 g ost och äggula. Rör inte för mycket för då blir cremé fraichen rinnig.

Ta upp degen på ett bakbord och dela den i 4 delar.



 Rulla dem till bollar och låt vila i 5 minuter. 

Kavla ut varje bulle tunt på mjölat bakbord till en rundel, ca 25 cm i diameter. 



Bred krämen på pizzorna.

Fördela zucchinin på pizzorna och pensla med olja. Strö över paprika, oliver,salladslöken och nötterna. Avsluta med att lägga på riven ost. 




Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter. 



Måndagar är ju lite av en abstinensdag efter allt gott man har ätit på helgen så varför inte förlänga helgen lite med denna smarriga snickerskolabars!

Jag älskar att prova nya recept och det kan hända att jag gör ett recept en gång förrutom visa favoriter. Detta gör att det alltid blir intressant hur slutresultatet kommer att bli! Så blev det även med denna kaka eftersom jag chansade och gjorde den i tårtform men alla lager höll när jag skar upp den!

Mitt tips när man arbetar med kola iform är att smörja kanterna med lite matolja för att den ska lossa lättare när man tar ut den ur formen. Det kan verka lite överkurs att ta tempen på kolan men bara några grader kan göra skillnaden på kola och knäck! Jag har även lagt bakplåtspapper i botten av formen så att den lätt går att flytta från formen till kakfatet!



SNICKERSKOLABARS

Botten;
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1-2 msk vatten

Kolafyllning;
225 g smör
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl grädde
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 dl salta jordnötter

Topping;
150 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk smör, rumsvarmt

Gör så här;
Botten; Skär smöret i tärningar  och blanda med sockret. Tillsätt mjölet och blanda till en smulig deg. Blanda i vattnet och arbeta ihop degen. Lägg den i plastpåse och låt vila i kylen i 1 timme.

Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen i en springform, ca 24 cm. Nagga botten med en gaffel.



 Grädda kakan i ugnen i va 15-20 minuter.

Fyllning; Skär smöret i stora bitar. Smält smöret i en kastrull, tillsätt sedan socker, sirap, grädde, kakao och vaniljsocker. Koka försiktigt till en temperatur av 118 grader, rör om hela tiden så att den inte bränns i botten!

Strö över hälften av jordnötterna över pajskalet. Häll kolan i pajskalet och strö över resten av jordnötterna. 



Låt kolan svalna i kylskåp.

Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädden. Häll grädden över chokladen och rör tills all choklad har smält. Rör i smöret.

Häll chokladen över pajen. Låt kakan svalna helt och skär den sedan i bitar.





Jag har gjort mina arbetskamrater till mina testpersoner omedvetet, men de tar nog inte illa upp eftersom dem får äta mina godsaker lite då och då!



Gubben min klagar inte heller, igår lyxade han till det rejält...!



/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar